Nebeský Jeruzalém.
Od 9.století se spolu s oblibou Apokalypsy svatého Jana a eschatologických věr a kultů
šíří téma nebeského Jeruzaléma, avšak tento Jeruzalém, než se stane ,,městem snu", vzešlým
z obrazotvornosti románských a gotických umělců, je replikou Jeruzalema pozemského, kostela
Svatého hrobu. Apokalypsa se už v 7.století stala velice populární ve Španělsku. Neobyčejného
úspachu dosáhl komentář k Apokalypse od Beata z Liebany z roku 784. Rukopis tohoto komentáře, pořízeného
v polovině 11.století v opatsví Saint-Sever v Landes, proslul svými nádhernými miniaturami. Naši
miniaturu přirovnal Carol Heinty k hornímu kostelu karolinského opatství v Corvey. Čtyřikrát
tři oblouky obklopují čtverec. Uprostřed čtverce pokrytého hvězdami je beránek nesoucí
kříž. Po stranách má svatého Jana a anděla se zlatoutřtninou, aby změřil město, jeho brány
a jeho hradby". Téma velice důležité pro městskou senzibilitu, pro vytvoření emočního komplexu
připravující křížové výpravy a eschatologickou spiritualitu.
Paříž Národní knihovna.lat.rkp.8878,f.207v. a 208