Seneca:list Polybiovi
Když jsem ho zplodil, věděl jsem, že mu je určeno zemřít.
Všichni jsme k tomu vychováni, každý, kdo přijde na svět, je předurčen k smrti. Radujme se
z toho, co nám bude dáno a vratme to, až budeme vyzváni. Osud se zmocní jednoho dřív, druhého
později, nikoho nevynechá. Duše ať je připravena a ať se nikdy nebojí toho, co je
nevyhnutelné, ať stále čeká na to, co je nejisté. Celé království se svými králi, celé
národy se vším obyvatelstvem vytrpěli svůj osud. Všichni, dokonce vůbec všechno vyhlíží
svůj poslední den. Nemají všichni stejný konec, jednoho opustí život uprostřed cesty,
druhého hned na začátku, třetího jen stěží propustí v pokročilém stáří, již znaveného a
toužícího po odchodu. Všichni míříme na totéž místo, i když každý v jinou dobu. Nevím,
zda je pošetilejší neznat zákon smrti nebo nestoudnější vzpírat se mu.
Marcus Aurelius Antoninus
Hovory k sobě - kniha devátá
Nepohrdej smrtí, nýbrž ochotně se s ní smiř, protože je to také jedna z věcí, které příroda
chce. Neboť něco podobného, jako je například dospívání, stárnutí, tělesný růst a rozkvět,
vzrůst zubů a vousů, šedivění, plození, otěhotnění, porod a ostatní přirozené úkoly, jak je s
sebou přinášejí období tvého života, je právě i rozklad. Je tedy přirozená povinnost
myslícího člověka, aby se nechoval k smrti lhostejně ani odmítavě, ani pohrdavě, nýbrž
aby ji očekával jako kterýkoliv přirozený úkon. A jako nyní očekáváš chvíli, kdy ze života
tvé ženy vyjde plod, právě tak vítej hodinu, kdy se tvá duše zbaví této schránky. Ale
přeješ-li si ještě nějakého obyčejného prostředku pro útěchu, pak tě se smrtí nejlépe
smíří pozorování věcí, od nichž se máš odloučit, i lidí, jejichž mravy už nebudou dále
tvou duši poskvrňovat. Pohoršovat se nad nimi nesmíš, ano dost málo, nýbrž máš se jich
ujímat a je shovívavě snášet, ale nesmíš přitom zapomínat, že tvá smrt nebude odchod
od lidí, kteří mají zásady stejné s tebou! Neboť to jediné, jestli vůbec něco, by tě
mohlo k životu poutat a na zemi zdržovat, kdyby ti bylo dovoleno žít s lidmi, kteří
se dopracovali týchž zásad. Ale zatím pozoruješ, kolik zla vzniká z nesouzvuku pospolitého
života, takže máš chuť zvolat :,,Přijď, milá Smrti, raději dřív, nežli se nakonec také sám
zapomenu!“
Problém nesmrtelnosti se nevyhnul žádné civilizaci a žádnému z nás. Každý z nás se musí
vypořádat z touto skutečností. Smířen z vlastní smrtelností píši tato slova a moje víra
se jmenuje život. Jsem štastný za každý den, který mi byl dán. Vím, že ho musím prožít
podle svých představ a ne podle jiných.
Každá civilizace, každé náboženství dává svou cestu k vypořádání s nesmrtelností. Bohužel
jediná cesta je smíření.
Smíření s vlastní smrtelností, s vymezeným časem, který je tak krátký. Naše přání
nesmrtelnosti zůstane jen přáním. I když jak bychom naložili s nesmrtelností?
Každý tvor, každá věc v tomto vesmíru má přesně vymezený konec své existence, bohužel ani
ona neví, kdy přijde okamžik poslední. Jediný člověk má možnost odejít z tohoto světa s
klidem a důstojností.
Poznání nutnosti smrti je pro nás deprimující. I pro mne je nejtěžší vyrovnat se se smrtí.
Nikdy se s ní nemohu vyrovnat, ale můžu s tím žít. Snad proto si uvědomuji krásu okamžiku,
a snad proto opovrhuji vším násilím, které je kolem mne. Je tragické uvěřit, že jednoho dne
musíme opustit vše co, máme a co milujeme. Není však tragičtější věřit ve vlastní
nesmrtelnost?
Snad proto se učím prožít život tak, abych se nemusel stydět sám před sebou.
Věčnost
Snad každý z nás se zamyslel nad pojmem nesmrtelnosti. A každý z nás ma na to jiný názor.
Nesmrtelnost neexistuje a pokud existuje, byli bychom schopni ji přijmout? Jen pouhý náznak
toho, že by mohla existovat nesmrtelnost z hlediska materialismu, ve mne vyvolává smíšené
pocity. Ano, chtěl bych žít co nejdéle, ale žít tak dlouho, vidět tolik nenávisti, každý
den se probouzet do tohoto světa a nemít možnost odejít ve mne nebudí zrovna radostný
pocit. Jsme však smrtelní, a s tím se musím vypořádat, ale ani to není lehké. Svíravý
pocit blížící smrti mě jen ukazuje, kolik věcí bych chtěl vidět, kolik věcí prožít. Asi
se nikdy doopravdy nesmířím se smrtí, ale musím ji přijmout, protože je součástí života.
Děsím se chvíle, kdy smrt se přiblíží. Ale již jsem se smířil. Proto se snažím žít, abych
mohl umřít.
Každý národ má svůj lék na nesmrtelnost a každý národ jej jinak využívá.
Mnohé z nás neustále provází myšlenka na smrt a nesmrtelnost. Pocit, že jsme smrtelní, v nás může vyvolat stísňující pocit marnosti našeho žití. Bohužel smíření s pocitem, že jednoho dne opustíme tento svět, není jednoduché, ale je základem Šťastného prožití života. Zrod a smrt jedno jsou, neboť jsou bratr a sestra. Jedno bez druhého nemůže být, a tak společně provází náš život. Člověk se rodí, aby umřel, jak strašné a ponižující pro tvora, který se považuje za pána vesmíru. Pokud tedy je člověk smrtelný, proč by se měl chovat mravně, proč by měl dodržovat zákony? Právě proto. Člověk je tvor inteligentní, proto musí pochopit, že je jeho údělem prožít život, který je ohraničen. Církve právě počítají s nemohoucností člověka vyrovnat se s tímto faktem, a proto slibují nesmrtelnost za víru v jejich boha.
Církev se ze všech sil snaží dokazovat, jak prohnilé je lidstvo, a že jen ona sama má recept na štěstí. 1500 let úspěšné vlády církve je toho dokladem. Jestli lidstvo došlo až k této situaci, v jaké teď je, je to důsledek vlády církve, protože církev svatá katolická určovala pravidla a morálku. Proto teď musíme žít s jejími plody. Ovoce jejich jest shnilé a po jejich skutcích je poznáte.
Pro nás lidstvo se zdá skála nesmrtelná, ale i ona postupem času se rozpadne a změní se v prach. Slunce opředené pověstmi, mnohými národy považováno za boha, jednoho dne vyhasne a zničí tuto planetu. Nikdo z nás se toho nedočká, ale je to jisté a jednoho dne se naše planeta rozpadne v prach a zhatí všechny plány na věčný život a příchod Kristův. Pak nejen bezbožníci, ale zbožní, kteří radostně očekávali příchod ráje, budou kvílet strachem. Nebo je zde možnost, že lidstvo odhodí falešnou naději a začne bojovat společně o svou budoucnost. Jistě, je to daleká budoucnost, ale i vzdálená budoucnost je něco, čím bychom se měli, my jako lidstvo zajímat. Musíme se naučit žít nejen pro sebe, ale hlavně pro budoucí generace.
Poslední soud.
Každý předstoupí před boha v čas svého posledního soudu. Jak předstoupí? Pokud předstoupí
jen duše a bude souzena, bude odsouzení k věčnému peklu jen pouhou formalitou. Protože
dle několika náboženských knih peklo je peklem proto, že v něm není bůh. A pokud na posledním
soudu budeme před bohem stát i s tělem, proč v hrobě zůstávají kostry? Nebo snad dostaneme
jiná těla? A tak když obdivujeme ostatky svatých, musíme si uvědomit, že jim budou chybět
, až předstoupí před boha a budou žádat o nesmrtelnost.
Každý národ naší historie měl představu o nesmrtelnosti.