Od poloviny 12.století, ve chvíli, kdy církev musí zápasit s katarstvím, které docela nebo zčásti odmítá Starý zákon, rozvíjí se jistá forma symbolismu, až dosud nenápadná, která uvádí v souvislost události předcházející vtělení Kristovo - typy - s odpovídajícími událostmi NZ neboli -antitypy-. To je typologický symbolismus, jehož jedním z prvních výrazných příkladů je pata kříže ze Saint-Denis. Tento symbolismus byl v neobyčejné oblibě od počátku 14.století s rozšířením a iluminace dvou děl, která pomocí této metody vykládala celé biblické dějiny:Bible chudých a Zrcadla lidského spasení. V zrcadle je každá událost NZ ohlášena třemi -typy-. Protože biblické dějiny leckdy nestačí dodat tyto předobrazy, uchyluje se Zrcadlo k světským dějinám starověku. Na obrázku část miniatury z rukopisu Speculum humanae salvationis,Zkopie rukopisu opatsví Weiszenau patřícího klášteru v Kremsmunsteru, pořízené kolem roku 1336,představuje dva typy Panny Marie: dceru Jeftovu a Semiramis, jejíž visutá zahrada se vztahuje k tématu uzavřené zahrady, symbolu panenství. Semiramis se k ní obrací jako Maria ve svén rozjímavém životě k nebeskému městu.
obr147.jpg(69 kb)