GENESIS
Počátek světa a stvoření člověka, jeho pád, vyhnání z ráje, potopa světa, příběh Abrahamův, Izákův,
Jákobův, Josefův. Toto je kniha, v níž se dozvíme, jak bůh stvořil svět, člověka. No, každý
národ měl báji o stvoření člověka. Tato báje se však liší tím, že je zde jen jeden bůh. A že
tato báje pokračuje. Pak následuje hlavní motiv Starého zákona: pád člověka. Už teď, po pádu,
může Starý zákon skončit z hlediska náboženského. Další vyprávění je jen historie jakéhosi
národa, jenž je vyvolen. V této knize je stvořen člověk, vyhnán z ráje, vyhlazeno vše živé
kromě Noeho a jeho rodiny. A pak následují příběhy praotců.
Bible jako správná kniha o bohu a lidstvu začíná stvořením země, vesmíru a lidí. Je pošetilé
se ptát, proč bůh stvořil vesmír, a kde byl před tím. Popis stvoření není vědeckou prací,
a tak ji nelze brát doslova. Je však otázkou, proč bůh na tak důležitou otázku o vzniku
tohoto světa nedal jasnou odpověd. Raději v Bibli popisoval, jak dcery opijí otce, aby s
ním mohli obcovat, ale o podstatě vesmíru jen strohé věty. Znamená to, že stvoření vesmíru
neovlivnil nebo že o něm sám moc neví? V Bibli je to v podstatě jen úvod k něčemu většímu.
Stvoření světa je popsáno v mnoha mýtech a každý národ měl nějaký mýtus o
stvoření
světa.
Biblický příběh stvoření je etický a náboženský, nelze v něm hledat nějakou vědeckou teorii.
genesis kap1-27:I stvořil bůh člověka k obrazu svému... muže a ženu stvořil..
V popisu stvoření muže a ženy je již první problém, protože jsou tam dva popisy. Kterému
věřit? Nebo to je jen názor lidský, a ne boží. Bůh chtěl utajit, jak stvořil člověka? Hned
v třetí kapitole následuje
pád
člověka
a prokletí lidského rodu, které zlomí až Kristus. Bůh
se rozhněval na Adama, že jedli ze stromu vědění. Proč bůh nechtěl, abychom měli poznání? Možná
proto, že když Adam dosáhl poznání, začal se boha bát!!!
Ač rozhněván, bůh člověka vypudil z ráje ne proto, že má poznání dobra a zla, ale proto, aby
nevztáhl ruku na strom života a byl věčně živ /ex.kap.3-22/
V kapitole 4. čteme o
bratrovraždě, kterou má však na svědomí sám bůh, neb rozdělil bratra proti bratru tím, že
jednu oběť přijal a druhou odvrhl. Za tento čin dostal Kain milost a bůh rozkázal, aby
ho nikdo nezabíjel. A tak vražda zůstala nepotrestána. A snad proto, abychom nebyli zatíženi
bratrovraždou, porodila Eva Seta, a od něj se začalo počítat lidské pokolení. V tomto
světle se zdá kapitola čtvrtá jaksi navíc. V kapitole šest přichází na lidstvo zlost, nenávist. Synové
boží brali si lidské ženy a ty jim rodily děti. Bůh viděl lidskou zlost a litoval, že
stvořil člověka. Bohužel již nelitoval sebe, protože to byl, on kdo stvořil tyto lidi. A
právě v tento čas započal první z velkých biblických příběhů.
příběh
o potopě
Po potopě, kterou způsobil, zachutnala Hospodinovi vůně oběti a prohlásil:
GENESIS-kap.8-21:Nebudu více zlořečiti zemi pro člověka, protože myšlení
srdce lidského zlé jest od mladosti jeho; aniž budu více bíti všeho, což živo jest, jako
jsem učinil.
GENESIS-kap.9-6:Kdokoli by vylil krev člověka, skrze člověka vylita
bude krev jeho; nebo k obrazu svému učinil Bůh člověka.
Z citace těchto dvou odstavců je možno odvodit, že bůh se jaksi zalekl toho, co udělal. člověka
prohlásil za zlého již od mladosti, ne od prvotního hříchu. Druhý odstavec je jakousi
předehrou smrti Krista. Bůh prolil krev člověka a zaplatil za to křížem.
Kapitola jedenáctá: Stavba Babylonské věže. Bůh zmátl jazyky, aby lidé nemohli vystavět město a věž.
Je podivné si myslet, že zmatení jazyků mohlo zastavit stavbu, ale když to praví bůh.
Proč si však bůh vyvolil Babylon? Hérodotos napsal:,,Babylon svou nádherou překonává všechna
města známého světa."
Nabukadnesar opravil věž z nepálených cihel - zikkurat. Tato věž dosahovala výšky 90 metrů. Podle
historika Diodora Sicilského z 1.století sloužila jako astronomická observatoř. Takže to
nebyla stavba, která ohrožovala boha, jak se to snaží Bible prezentovat. Byla to jen věž hodná
velkého města sloužící k náboženství a vedě. Možná právě proto, že sloužila bohu babyloňanů, byla
trnem v oku.
Pak následuje výčet rodu, z kterého vzešel další velký biblický muž
Abrahám.
Hospodin slíbil Abrahámovi zem a rozmnožení jeho rodu.
Zkáza Sodomy a Gomory./kap.19/Bůh
chce zničit tyto města, Abrahám však chce na bohu, aby je ušetřil, poukazuje na to, že spolu
s bezbožnými by zahynuli i spravedliví. Bůh chce najít nejprve padesát spravedlivých, ale Abrahám
jej obměkčuje, až Bůh slibuje, že pokud najde
deset spravedlivých, ušetří tato města. Nenašel, a tak poslal anděly, aby města zničil.
Je podivné, že ve městě nenalezli 10 spravedlivých, vždyť kolik dětí tam muselo být, stejně tak i moudrých
mužu. Připočteme-li Lota, jeho ženu a dvě dcery, pak je číslo ještě menší. Zachránili však Lota a jeho
rodinu. Jeho dcery jej následně opijí a obcují s ním, aby pokračoval rod, který chtěl bůh vyhladit.
Kapitola dvacátá druhá: bůh žádá, aby obětoval svého syna Izáka. A Abrahám je ochoten tuto oběť podstoupit.
Genesis 22:11 Tedy zavolal na něho anděl Hospodinův z nebe a řekl: Abrahame, Abrahame! Kterýžto odpověděl: Aj, já.
kap:12 I řekl jemu: Nevztahuj ruce své na dítě, aniž mu co čiň; neboť jsem již poznal, že se Boha bojíš, když jsi neodpustil synu svému, jedinému svému pro mne.
Po této zkoušce bůh prostřednictvím anděla požehnal Abrahámovi a slíbil mu veliké potomstvo.
Následovnictví po Abrahámovi převzal Izák.
I se svou manželkou nemohli mít děti a tak
prosil boha, který ho vyslyšel. Rebeca, manželka jeho, se šla otázat boha, proč porodila?
kap 25-23.: I řekl jí Hospodin: Dva národové jsou v životě tvém, a tvůj lid z života tvého se rozdělí; lid pak jeden nad druhý bude silnější, a větší sloužiti bude menšímu.
/
A zase ta rovnost boží/Kap:27 1-23
Když Izák chtěl požehnat svému prvorozenému synovi Ezauovi, jeho druhorozený syn Jákob spolu
s matkou jej přelstili a vymámili na něm prvorozenství.
Kap:28 2:Jákob poslán do Padán, aby si vzal za ženu jednu z dcer Lábana.
Kap:28-12/15:Hospodin se zjevuje Jákobovi a slibuje mu zem a bohatství.
Jákob se zavazuje odpracovat sedm let u Labana a ten mu slíbil Ráchel, svoji mladší dceru, ale
když měl vyplnit svůj slib, tak ho nesplnil
Kap:29-23 - U večer pak vzav Líu, dceru svou, uvedl ji k němu; a on všel k ní.
- 24 Dal také Lában Zelfu, děvku svou Líe, dceři své, za služebnici.
- 25 A když bylo ráno, poznal, že jest Lía. I řekl k Lábanovi: Což jsi mi to učinil? Zdaliž jsem za Ráchel nesloužil u tebe? Pročežs mne tedy oklamal?
- 26 Odpověděl Lában: Nebývá toho v kraji našem, aby vdávána byla mladší dříve, než prvorozená.
- 27 Vyplň týden této; dámeť potom i tuto za službu, kterouž sloužiti budeš u mne ještě sedm let jiných.
- 28 I udělal tak Jákob, a vyplnil týden její. Potom dal mu Ráchel dceru svou za manželku.
- 29 Dal také Lában Ráchel, dceři své, Bálu, děvku svou za služebnici.
- 30 Tedy všel také k Ráchel, a miloval ji více než Líu; i sloužil u něho ještě sedm let jiných.
- 31 Vida pak Hospodin, že Lía nemá lásky, otevřel život její; a Ráchel nechal neplodné.
- 32 Tedy počala Lía a porodila syna, a nazvala jméno jeho Ruben; nebo řekla: Jistě viděl Hospodin trápení mé; jižť nyní milovati mne bude muž můj.
- 33 I počala opět a porodila syna, a řekla: Jistě uslyšel Hospodin, že jsem v nenávisti, protož dal mi i tohoto. A nazvala jméno jeho Simeon.
- 34 A opět počala a porodila syna, a řekla: Již nyní připojí se ke mně muž můj, nebo jsem mu porodila tři syny. Z té příčiny nazváno jest jméno jeho Léví.
- 35 I počala ještě a porodila syna, a řekla: Již nyní chváliti budu Hospodina. Pročež nazvala jméno jeho Juda; i přestala roditi.
Kapitola 30-36 vyprávění o Jákobovi a jeho rodině
Kap.37:Syn Jákoba Jozef prodán do otroctví svými bratry.
Kap.39:Jozef v Egyptě kde je s ním Bůh.
Kap.40:Jozef v žaláři vykládá sny a když se sen zdá i faraónovi, tak jej povolá, aby mu jej
vysvětlil. Faraón byl nadšen a .
- Genesis 41:38 Tedy řekl Faraon služebníkům svým: Najdeme-liž podobného tomuto muži, v němž by byl Duch Boží?
- 39 Jozefovi pak řekl: Poněvadž Bůh dal znáti tobě všecko toto, neníť žádného tak rozumného a moudrého, jako ty jsi.
- 40 Ty budeš nad domem mým, a líbati bude tvář tvou všecken lid můj; stolicí toliko královskou vyšší nad tebe budu.
- 41 Řekl také Faraon Jozefovi: Aj, ustanovil jsem tě nade vší zemi Egyptskou.
- 42 A sňav Faraon prsten svůj s ruky své, dal jej na ruku Jozefovu, a oblékl ho v roucho kmentové, a vložil zlatý řetěz na hrdlo jeho.
- 43 A dal ho voziti na svém druhém voze, a volali před ním: Klanějte se! I ustanovil ho nade vší zemi Egyptskou.
- 44 A řekl Faraon Jozefovi: Já jsem Faraon, a bez dopuštění tvého nepozdvihne žádný ruky své ani nohy své ve vší zemi Egyptské.
- 45 A dal Faraon jméno Jozefovi Safenat Paneach, a dal mu Asenat dceru Putifera, knížete On, za manželku. I vyšel Jozef na zemi Egyptskou.
Bratří Josefovi přišli do Egypta pro jídlo Jozef je nejprve odmítá,ale pak se knim
přihlásí a přivolává i otce svého do egypta kde později umírají.